søndag 27. januar 2013

SUNDAY SWEETS



Med virus fortsatt sittende i kroppen, er det god trøst i gjærbakst :)

I dagens boller byttet jeg ut halvparten av hvetemelet med Fibra fullkornshvtetemel, 
det er jo tross alt januar ;) Oppskriften er ellers en stor favoritt og den fant jeg hos Trines Matblogg

OPPSKRIFT:

500 g. Fibra fullkornshvetemel
400 g. hvetemel
5 dl. melk
50 g. gjær
150g. sukker
2 ts. kardemomme
1/4 ts.salt
1 egg
170 g. smør, i terninger 


Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, med unntak av smøret og elt på sakte fart i ca 10 min.
(Gjæren trenger ikke røres ut i væsken og væsken trenger ikke varmes.)
Tilsett smør i terninger og elt godt til deigen slipper kanten på bakebollen og alt smøret er eltet godt inn i deigen.Ca 10-15 min.



Kle bollen med plast og hev deigen på et lunt sted i ca 1,5 time.
Del deigen i to og kjevl hvert emne til et rektangel.Ca 30x40 cm.
Bre smør på rektangelet og stø over en blanding av sukker og kanel.


Brett rektangelet dobbelt og del opp i ca. 2 cm. brede strimler.


Strimlene deles igjen i to slik at de ser ut som en bukse :)
Tvinn strimlene og lag en knute på dem. Endene legges under bollen.


Legg bollene på et stekebrett med bakepapir og etterhev  til dobbel størrelse. Ca. 30 min.
Dryss gjerne hakkede mandler på toppen ...mmm!
Stekes på 225 grader i ca 10 min.



Litt sunnere, og fantastisk gode kanelboller :-)


Fin søndagskveld!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar